sobota 18. října 2014

Pumpkin Pie- podzimní klasika



Už dva víkendy po sobě jsem jedináček. Abych to upřesnila, neumřel mi bratr, spíš naopak! On si teď začal jezdit na různé víkendovky (Thanksgiving weekend v Malenovicích, film weekend na Tyře s Young Life...), takže se vlastně naše role vyměnily. Původně jsem byla já ten nejaktivnější člověk v rodině, který málo který víkend trávil doma. Věci se mají tak, že už jsem úplně zahlcená úkolama do školy, takže si výlety a podobné víkendové akce nemůžu dovolit. Jsem na tom tak špatně, že už půl dne projíždím zadání všech těch úkolů a vybírám si, čím začnu (začla jsem úpravou fotek na blog, pochopitelně). A aby toho nebylo málo, musím ještě řešit resty 2 týdny staré (jsem já to ale prokrastinátor...). 

Na spravení nálady jsem se místo vyřizování školních záležitostí vrhla na pečení, a tady je výsledek. Pumpkin pie v plné parádě. Kdo neví, o co jde, tak pumpkin pie (neboli dýňový koláč) je tradiční podzimní dezert podávaný zejména při příležitostí svátků Halloween & Thanksgiwing. Pochází ze severoamerického kontinentu, kde je o něm první zmínka někdy kolem 8.-6. st. př.nl. Z Ameriky ho poté převezli do Evropy (Anglie, Francie), kde se od 17. st. začal objevovat v místních kuchařkách. Díky otcům poutníkům se uskutečnil návrat pumpkin pie zpět do Ameriky, a od té doby se receptura začala samostatně vyvíjet na obou kontinentech. Já ale upřednostňuju Americkou klasiku. A tady je. 
Nechte si chtnat :)

Ingredience:

Na těsto:
250g polohrubé mouky
2 lžíce krupicového cukru
špetka soli
citronová kůra (stačí nastrouhat z 1 citrónu)
2 vejce
125g másla

Na náplň:
cca 500g dýně
3-4 lžíce medu
2 vejce
3 lžíce zakysané smetany
citronová šťáva z 1 citronu
koření: skořice, mletý zázvor, hřebíček

Na ozdobu:
2 lžíce medu
oříšková směs (pokud nemáte, použijte jakékoli oříšky, co najdete doma)
kousek másla

Postup:

Ingredience na těsto smícháme, aby z něj to těsto vzniklo. Přikryjeme fólií a uložíme do lednice na min. 1 hodinu. Mezitím povaříme dýni nakrájenou na kostičky. Když je dýně dostatečně měká, rozmixujeme ji na pyré. Do dýňového pyré nasypeme koření, a smícháme s ostatníma ingrediencema na náplň. Je důležité, aby se suroviny pořádně promíchaly, doporučuju proto použít mixér, nebo šlehač. 
Po hodinovém chlazení rozválíme těsto mezi dvěma papíry na pečení (dá se použít i potravinářská fólie) a vyložíme jim formu (cca 28cm v průměru). Pak na těsto vylijeme připravenou náplň.
Na pánvi rozehřejeme kousek másla a opražíme oříšky. Smícháme s medem, a hotovou směsí ozdobíme koláč. Pečeme v rozpálené troubě na cca 180° asi tak 30 minut. Podává se se šlehačkou, nebo zakysanou smetanou. Jde to ale i bez nich :)





 Už jste jedli pumpkin pie? a co na něj říkáte?
- le Boulanger

5 komentářů:

  1. hezké fotky jen se mi nelibí jak jsou zažloutlé ale asi je to jen můj osobní názor mám prostě ráda přirozené barvy

    OdpovědětVymazat
  2. láska na první pohled! tohle jsou věci pro které si člověk zamiluje podzim! Děkuju za úžasný recept!

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně tak, dýně je úžasná a díky dobrému jídlu nevnímám ten studený podzim tak negativně :)

    OdpovědětVymazat